Kam zobrať frajerku v Malajzii a okolí

Po asi mesiaci v Malajzii za mnou zavítala vzácna návšteva, tak sme sa vybrali na výlet. Začali sme v Thajsku a pokračovali v Malajzii. Phuket, Penang, Langkawi, Cameron Highlands a Kuala Lumpur – to všetko sme prešli za 3 týždne.

Veľa veľa plánovania bolo úspešne za nami a konečne nadišiel čas, kedy sme sa každý vybrali na svoje letisko. Katka začala svoju cestu v utorok a na letisku v thajskom Phukete sme sa stretli v stredu podvečer miestneho času. Túto destináciu sme si vybrali kvôli tomu, že sa sem dalo z Viedne dostať iba s 1 prestupom, boli sme pri mori a zároveň to nebolo ďaleko z môjho Penangu.

Mapa Malajzie a okolia
Mapa Malajzie a okolia (zdroj: google maps)

Najprv sme sa zvítali, vyobjímali a potom zobrali minibus na náš hotel, ktorý sa nachádzal neďaleko Karon Beach. Cestou sme prechádzali aj štvrťou Patong, ktorá je na Phukete asi najznámejšou. Boli sme veľmi radi, že sme si našli ubytovanie inde, nakoľko tam bol strašný hluk a všade žiarili gýčové svetelné motívy a nápisy z miestnych barov a klubov. Takisto nechýbali ani pestrofarebné tuk-tuky (miestne autíčka používané ako taxíky), ktoré púšťali lokálne techno na plné bomby a rozvážali po okolí pripitých turistov.

Patong nightlife
Patong nightlife (zdroj: https://www.flickr.com/photos/nlann/6339953343)
Tuk-tučík
Tuk-tučík (zdroj: http://www.everystockphoto.com/photo.php?imageId=5610944)

Na ďalší deň sme veľmi rýchlo zistili, že dovolenkujeme mimo hlavnú sezónu (bol koniec júna, čo je v Európe takmer jej vrcholom). V mori sa kúpalo málo ľudí, iba pri brehu na dvoch alebo troch miestach a vlny boli veľké a silné. Nám to až tak nevadilo, pláž bola piesočná, vstup do mora jemný a tak sme sa väčšinu času vo vode na vlnách hojdali, alebo do nich skákali. Trocha horšie však bolo to, že nám spŕchlo každý deň aspoň na dve hodinky, slnko nás však slušne pripieklo aj tak.

Na pláži v Phukete
Na pláži v Phukete (zdroj: ML)

Zaujímavosťou bol fakt, že väčšina reštaurácií mala ponuku v thajskom jazyku, angličtine a takisto v azbuke. Niektoré z podnikov servírovali dokonca typické ruské pokrmy, hlavne kvôli množstvu turistov z Ruska. Pravdou je, že aj o nás si mysleli, že sme Rusi. My sme sa však sústredili na miestne delikatesy ako seafood, rezance, pikantné šalátiky, no najintenzívnejší zážitok som mal z kraba. Už keď som okrem príboru dostal aj kliešte, začal som tušiť, že to bude výnimočná večera. Pre ľudí ako ja, ktorí sú netrpezliví a nervózni s prázdnym bruchom, odporúčam vyvarovať sa tejto voľbe. Na tanieri som dostal okrem zeleniny a ryže pochopiteľne aj kraba. Povrch tela tohto živočícha je pokrytý pancierom, ktorý veľmi nezmäkne ani po jeho uvarení, čiže dostať do úst maličký kúsok mäska bola nadľudská úloha. Výsledkom teda bolo, že po večeri som bol nahnevaný, stále hladný a asi polovica kraba ostala ako bola, lebo už sa mi nechcelo rozbíjať a lámať jeho tvrdú škrupinu.

Aj napriek menšiemu množstvu návštevníkov Phuketu sa podniky snažili získať zákazníkov rôznymi spôsobmi. Okrem štadardného oslovovania všetkých turistov idúcich okolo ponúkali aj akcie na drinky alebo živú hudbu. Našli sme si jedno obľúbené miesto, kde varili celkom dobre a mali aj fajnové drinčíky, problém však nastal vždy, keď prišla speváčka a pustila sa do spevu. Pre istotu sme si každý raz sadli ďalej od pódia ako naposledy, ale ani to úplne nepomáhalo. Miestna umelkyňa sa vždy na nás usmievala a asi si myslela, že tam chodíme počúvať jej spev, nebola to však úplne pravda. Hlavne keď nôtila pieseň “If I were a boy” od Beyonce, mal som čo robiť, aby mi nezabehli krevety.

Predposledný deň malo byť škaredo, tak sme sa namiesto pláže vybrali pozrieť sochu Big Buddhu nad Phuketom – najväčšie lákadlo pre turistov okrem mora, pláží a ostrovov naokolo. Socha mala pár desiatok metrov, bola situovaná na vrchu kopca a bol odtiaľ pekný výhľad na viaceré pláže, pohodový výletík na 3-4 hodinky. Po ceste sme šli aj okolo miest, kde ponúkali jazdu na slonoch, čo nás najprv dosť zaujalo. Keď sme však zistili, v akých podmienkach sú tie úbohé slony držané, odišli sme preč. K Buddhovi aj naspäť nás doviezol taxík, ktorého cenu som zjednal dopredu, inak by som mohol skončiť smutný a platiť 2-3 násobok. Phuket - turistická oblasť je o čosi drahší ako Penang, pre našinca sú to však stále prijateľné ceny.

Big Buddha v Phukete
Big Buddha v Phukete (zdroj: ML)

Posledný večer sme si ešte vyskúšali fish spa, čo bol asi najšteklivejší zážitok za mojich posledných 10 rokov a v nedeľu 2.7. sme odleteli do Penangu. A hej, skoro by som zabudol, ešte som skúšal surfovať, ale náhodným turistom na pláži som bol na smiech, Katka sa o mňa bála a vypil som pritom naozaj veľmi veľa slanej vody, takže o tom už viac písať nebudem a bude vám musieť stačiť fotečka.

let's go surfing
let's go surfing (zdroj: ML)
fish spa
fish spa (zdroj: ML)

Po návrate z Thajska som pár dní pracoval a potom sme šli s Katkou na malajzijský ostrov Langkawi. Okrem mora a prírody Slovač poteší aj to, že ostrov je duty free a teda majú pivko za ceny skoro ako u nás doma. Chuť je síce horšia ako u nás pri výbere zo spodnej poličky, ale na moslimskú krajinu je to aj tak malý dôvod na radosť. Hlavným turistickým lákadlom je však lanovka, o ktorej tvrdia, že je najstrmšia na svete a takisto Sky bridge hneď pri nej. Vyviezla nás do výšky asi 700 m.n.m., odkiaľ sme mali pekný výhľad na celý ostrov so svojimi kopcami či lesmi, a mohli sme obdivovať aj okolité ostrovčeky. V dvoch alebo troch úsekoch mosta bol priehľadný spodok zo skla, čo ešte zvýraznilo pocit, že sme veľmi vysoko. Potom sme sa vybrali na večeru a skončili sme v reštaurácii s “Western foodom”, podarilo sa mi objednať si tam dokonca das Schnitzel. Neskôr sme zistili, že majiteľka je Austrálčanka, ktorej otec bol Čech. Svet je veru malý.

Langkawi
Langkawi (zdroj: ML)
Sky Bridge
Sky Bridge (zdroj: ML)
dobrý rezeň je dobrý hocikde na svete
dobrý rezeň je dobrý hocikde na svete (zdroj: ML)

Na Langkawi sme pobudli iba dva dni, potom sme sa presunuli do Cameron Highlands. Super bolo, že v autobuse pred príchodom sme stretli ďalšieho Slováka – Vlada z Košíc. Spolu sme sa vybrali na asi poldňovú turistiku pralesom, smolu sme však mali v tom, že bola hmla. Z vrcholu strmého kopca, na ktorý sme sa vyštverali unavení a do nitky mokrí, sme veľa nevideli. Po turistike sme sa vybrali pozrieť čajovú plantáž a tá sa nám veľmi páčila. Cestou tam sme zobrali taxík a nechcelo sa nám platiť ho za to, že nás bude čakať, tak odišiel. Nazad sme stopli lokálne tetušky a síce veľmi po anglicky nehovorili, ale doviezli nás tam, kde sme chceli.

Mirko v džungli
Mirko v džungli (zdroj: ML)
Cameron Highlands
Cameron Highlands (zdroj: ML)

Najlepší moment bol, keď som s Katkou kráčal na druhý deň smerom k ďalšej plantáži a zrazu sa zjavil na motorke Vlado. Navrhol, že nás oboch vezme naraz, tak sme to hecli. Motorke sa to zrejme moc nepáčilo, ale bol to super pocit. Šli sme si touto krásnou prírodou a vychutnávali výhľady navôkol. V istom momente sme stretli ďalšieho motorkára, miestneho chlapíka, ktorý sa nám prihovoril a čosi nám ukazoval. Zistili sme, že chce pomôcť nám a našej motorke, tak ma zobral na svoje vozidlo a pokračovali sme krajinou naďalej. Keď sme došli do cieľa, boli sme veľmi vytešení. Chlapíkovi som poďakoval a pobrali sme sa ochutnávať miestne čajíky.

Čajová plantáž v Cameron Highlands
Čajová plantáž v Cameron Highlands (zdroj: ML)

Po 3 dňoch v Cameron Highlands sme šli do Kuala Lumpur alebo skrátene KL (čítaj „Kej el”), čo je hlavné mesto preslávené vysokánskymi budovami (najznámejšie sú Petronas Towers s vyše 450 metrami). Pre porovnanie - Televízna veža na Kamzíku v Bratislave má menej než polovicu. Okrem mrakodrapov je tu aj veľa áut, smogu, ľudí a zápch, čiže po príjemne strávenom čase v prírode sme z toho veľmi nadšení neboli. Mnohými odporúčaný výlet v rámci KL je miesto s názvom Batu Caves, ktoré sa nachádza len polhodiny autom z centra. Výhodou bol vstup zadarmo, akurát Katka zaplatila asi 5 fufňov za požičanie šatky na zakrytie kolien, keďže je to posvätné miesto. A ešte sme čosi minuli za toalety, ale tak veľa záchodov na jednom mieste som v živote nevidel. Hlavnou prekážkou je, že človek si to musí sám vyšliapať a prejsť po skoro 300 schodoch. Netopiere lietajúce okolo sôch hinduistických bohov a opice lezúce po skalách nad chrámami však stáli za to. Toto miesto malo priam neobyčajnú atmosféru a človek tu dokonale zabudol na ruch veľkomesta.

Batu Caves zvonka
Batu Caves zvonka (zdroj: ML)
Batu Caves zvnútra
Batu Caves zvnútra (zdroj: ML)

Večer sme si ešte chceli obzrieť hlavnú dominantu mesta zblízka, tak sme zavítali do sky baru s názvom Marini’s on 57. Bar sa nachádzal sa na 57. poschodí budovy hneď oproti dvojičkám, čiže sme mali Petronas Towers ako na dlani. Výhľady vyzerajú lepšie v noci ako počas dňa, svetlá mesta vhodne dotvárajú atmosféru. Dolu pod dvojičkami sme potom boli presviedčaní viacerými pouličnými predavačmi, že oni majú na predaj špeciálnu šošovku, vďaka ktorej sa dá odfotiť úplne celá budova na výšku, my sme ich však odignorovali a spravili sme si fotku sami.

Dvojičky ako na dlani
Dvojičky ako na dlani (zdroj: ML)
Dvojičky, Mirko a Katka
Dvojičky, Mirko a Katka (zdroj: ML)

Spolu na cestách nám bolo super, ale obaja sme sa museli vrátiť k svojim povinnostiam a v polovici júla sme obaja za prácou odleteli z KL, ja do Penangu a Katka do Viedne a potom šla do Bratislavy. Tretie vydanie je na konci, nabudúce napíšem o zážitkoch z ďalších ciest (Singapúr, Vietnam, Bali). Snáď to dám ešte pred príchodom na Slovensko, pred Vianocamicestujem na mesiac domov :)

Miroslav Liščinský

Moje meno je Miroslav Liščinský, pochádzam z Košíc, pracujem ako finančný analytik pre veľkú medzinárodnú spoločosť a vyštudoval som FMFI na UK v Bratislave.To by bol povinný začiatok a teraz skúsim pridať niečo zaujímavejšie. Rád objavujem nové krajiny (hlavne miestnu gastronómiu) a rád robím veci inak ako ostatní, po svojom. A v poslednej dobe počúvam často aj o tom, aký som odvážny. Vďaka týmto vlastnostiam sa momentálne nachádzam v Malajzii, o ktorej bude väčšina mojich článkov.Vo svojich príspevkoch budem rozprávať o tom, čo sa mi tu stalo a prihodilo a taktiež občas pridám popis miest, ktoré som navštivil. A sem-tam bude aj nejaká foto. Zoznam autorových rubrík:  NezaradenéSúkromné